fredag, september 30, 2005

Utveckla och blanda andras sajter och skapa ny tjänst

I Amerika förekommer enligt The Economist en ny föreetelse som kallas "mash-up". Begreppet "mash-up" kommer från musiken och refererar till musik i vilken rösten från en låt blandas med musiken från en annan låt i en annan gengre. Några exempel på mash-ups på webben:


Samtliga dessa exempel har skapats av oberoende (amerikanska) programmerare som med tillgänglig sajter har skapat en ny tjänst. Google och andra liknande jättar säger sig vara positiva till företeelsen (se t.ex. här, här eller här). I aprilnumret av tidningen Business 2.0 listades företag som har skapats genoom gratis tillgänglig data från företag som Amazon, Ebay och Google. Några exempel:

  • Liveplasma.com erbjuder visuell sök på musik och film i Amazon.com.
  • Scoutpal.com erbjuder bokköpare att kolla bokpriser på Amazon via mobilen.
  • Bonfiremedia.com erbjuder en mobil version av Ebay.
  • Touchgraph.com är en Googlebläddrare som visar Google-träffar som en karta av kopplade webbsidor.
  • a9.com är Amazons sökmotor som visar resultat från många databaser i en lista däribland Google.

På detta sätt hoppas de stora globala aktörerna binda upp världens programmeringsbegåvningar och stärks ytterligare. Vad har detta för konsekvenser för oss här hemma? Jo: Vi på Citygate har valt att köpa kartvisningar från Cartesia. Skall vi välja Googles kartfunktion istället eller tyska map24.com? Båda är gratis men konkurerar med annonsörer på samma karta.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.