Kommersiella och redaktionella företeelser inom nya nyhetsmedier
tisdag, maj 01, 2007
Fler tidningar till Google sök...
...beta alfa har rätt - sök på Sahlin i Google en sådan här dag och av resultatet på de två första träfflistorna kommer bara tre från publicister (Svd, DN och Bladet).
Niklas, varför är det viktigt med googles-träffar för en morgontidning som GP eller för all del NA? Jag måste ju få elda på debatten lite... Om - låt oss äga - 30% av trafiken till na.se kom ifrån googles så skulle jag - som visserligen avgående kommersiellt ansvarig för na.se - känna mej misslyckad. Var fanns då kraften i mitt varumärke? All trafik som du inte kan skapa på egen hand som morgontidning på nätet kommer förbli kuriosatrafik som möjligen kan vara av publicisitiskt intresse men knappast av kommersiellt intresse. Om du är på jakt efter artiklar om Mona Sahlin så är ju målet just Mona Sahlin och inte en lokal tidning som DU besöker för att just DEN tidninge har gjort DITT urval av nyheter. Det tycker jag är morgontidningens roll på nätet. Om livet gick ut på att sökordspotimera sig till trafiken som UNT, ST, DD med flera, då tänker vi fel och kommer för alltid vara i klorna på andra krafter än vi själva kan råda över. Och därmed sagt att att det är dags att lägga nytt bränsle på brasan vad gäller sökordsopimering och sveket mot de lokala annonsörerna på Internet! Roger Elverskog
Tack Roger för din kommentar. Medier syns nästan inte alls i söken på aktuella begrepp. Det var min poäng. När du antyder att lokala tidningssajter inte behöver synas har du fel Roger. Digitala infödingar (25 år och under) använder sök och känner inte med självklarhet till, ens starka varumärken som, na.se.
Sant, sant. Fast jag är högst osäker på om det är intressant för en lokal tidning att jobba med någon annan värdeplattform än sitt eget varumärke - det är DET som är min poäng. Digitala infödingar attraheras också av varumärken, kanske inte av na.se i den graden, fast det är ju upp till oss att ändra på. /roger
3 kommentarer:
Niklas, varför är det viktigt med googles-träffar för en morgontidning som GP eller för all del NA? Jag måste ju få elda på debatten lite... Om - låt oss äga - 30% av trafiken till na.se kom ifrån googles så skulle jag - som visserligen avgående kommersiellt ansvarig för na.se - känna mej misslyckad. Var fanns då kraften i mitt varumärke? All trafik som du inte kan skapa på egen hand som morgontidning på nätet kommer förbli kuriosatrafik som möjligen kan vara av publicisitiskt intresse men knappast av kommersiellt intresse.
Om du är på jakt efter artiklar om Mona Sahlin så är ju målet just Mona Sahlin och inte en lokal tidning som DU besöker för att just DEN tidninge har gjort DITT urval av nyheter. Det tycker jag är morgontidningens roll på nätet. Om livet gick ut på att sökordspotimera sig till trafiken som UNT, ST, DD med flera, då tänker vi fel och kommer för alltid vara i klorna på andra krafter än vi själva kan råda över.
Och därmed sagt att att det är dags att lägga nytt bränsle på brasan vad gäller sökordsopimering och sveket mot de lokala annonsörerna på Internet!
Roger Elverskog
Tack Roger för din kommentar.
Medier syns nästan inte alls i söken på aktuella begrepp. Det var min poäng. När du antyder att lokala tidningssajter inte behöver synas har du fel Roger. Digitala infödingar (25 år och under) använder sök och känner inte med självklarhet till, ens starka varumärken som, na.se.
Sant, sant. Fast jag är högst osäker på om det är intressant för en lokal tidning att jobba med någon annan värdeplattform än sitt eget varumärke - det är DET som är min poäng. Digitala infödingar attraheras också av varumärken, kanske inte av na.se i den graden, fast det är ju upp till oss att ändra på. /roger
Skicka en kommentar