torsdag, juni 07, 2007

Annonsomsättningen i amerikansk dagspress första kvartalet

Nyligen släppte NAA - d.v.s. motsvarigheten till TU i USA - annonsstatistik för dagspressen för årets första kvartal. Center for Media Research sammanfattar resultatet här. Sammanfattningsvis:
  • Annonsering på dagspressens webbsajter ökade med 22,3% (jämfört med samma kvartal förra året) till 750 miljoner $. Annonseringen på dagspressens webbsajter motsvarade 7,1% av den totala annonseringen jämfört med 5,5% samma period förra året.
  • Totalt omsatte mediehusen med dagspress som huvudsyssla 10,6 miljarder $ första kvartalet vilket är 4,8% lägre än samma period förra året. Printdelen är alltså 9,8 miljarder dollar vilket är 6,4% lägre än samma period förra året. Rubrikannonser i print föll 13,2%, detaljhandel i print föll 2,2% och riksannonser i print föll 2,8%. Inom rubrikannonser i print föll mäklarannonseringen 14,2%, platsannonsering föll 14,3%, motor föll 20,1% och all övrig rubrikannonsering föll 0,5%.
Min tolkning är att handlare och mäklare överger print. Plats går ner eftersom USA till skillnad från Europa har sämre konjunktur. På övriga marknader tappar dagspressen - men i mindre takt. Mediehusen jobbar hårt med att utveckla webben kommersiellt och tycks nu lyckas med detta. Den långa resan tillbaka från en mental svacka har startat.

Inga kommentarer: