tisdag, juni 12, 2007

Googles karta

Igår lanserades Google maps under google.se. Jag var på ett event vid Stureplan under kvällen där Google lanserade produkten inför en skara kunder och kolleger. Google har redan haft Sverige på sina kartor en tid. Det nya är att kartor fungerar om sökportal och annonsplats.
Läs mer om lanseringen och konkurenterna hos emerge eller almänt om Google maps på Googlemapsmania. Efter någon minuts förvirring föranledd av frågan varför inte Google maps är ett menyval på Google.se så kunde Nordenchefen konstatera att produkten först måste gå igenom beta-fasen.

Några iaktagelser:
  • På Google maps kan jag göra sådant som Eniro och Hitta har fixat sedan många år med hjälp av interaktiva kartor som att hitta en plats, söka företag och hämta vägbeskrivning. Här är en av två lokala pizzerier på Essingen. Varför är den på Essingetorget inte med, frågar jag mig? Min gissning: Eniro har inte lyckats sälja nätet till torgets pizzeria. Google maps visar nämligen Eniros företagsannonsörer ("If you can't beat them - join them").
  • Hos Google kan man söka hotell via karta. På eventet vid Stureplan fick vi se en demo av en s.k. "maplet" - en liten programmodul - från Bookings.com som gör det möjligt att visa enbart hotell med lediga rum. Funktionen skall släppas "i framtiden".
  • Exempel på tredjepartsapplikationer:
    - Joggkartan på Jogg.se. Här hittar jag en lagom lång joggingrunda över Essingeöarna.
    - En turistkarta på Sverigepromotionsajten Visit Sweden.
    - Promenadförslag i Näsby Park.
    - Google Sverige samarbetar med SHR - Sveriges Hotell- och Restaurangsföretag. Alltså markeras hotell och restauranger. Ivarejfall de som är med i SHR. Google samarbetar även med Samtrafiken.
  • Google maps finns även för mobilen sas det från podiet så jag prövade att ladda ned kartapplikationen (en Java-applikation) från google.se/gmm . Mjukvaran kände igen min Sony Ericsson M600i och laddade ned programmet. Efter lite problem, av god-dag-yxskaftkaraktär, kunde jag konstatera att applikationen inte fungerar helt intuitivt. Användargrännsittet är inte optimerat. Det verkade fungera bättre på en Nokia som demades från podiet. Än så länge fungerar Eniros och Hittas kartor i mobilen bättre tycker jag.
  • Vilka unika funktioner erbjuder Google maps jämfört med sina svenska konkurrenter:
    - Inom kort lanserar Google en svensk variant av Local Business Centre - en fast placering med presentation av annonsörer. Kostar ingenting, vad jag kan se.
    - Google erbjuder personifieringsmöjligheter. På den här sidan har jag t.ex. gjort en karta av med en brygga i blått. Bryggan borde jag egentligen bada från en sån här underbar sommarmorgon istället för att sitta här och knacka.
    - Till skillnad från de nationella aktörerna satsar Google på web 2.0-funktioner. Det visar exemplen ovan. För detta ändamål erbjuder Google ett API. Här blir det tungt för nordiska aktörer att komma ifatt den amerikanska jätten. Vi får hoppas på Microsoft och Yahoo. Konkurrens är ju bra.
Jag hörde förresten i vimlet att ett av huvudskälen till att Hitta tidvis passerar Eniro i antalet unika webbläsare (ivarjefall vissa veckor på senare tid) är att Hemnet erbjuder objektsvisning på Hittas kartor. Självklart kan Google användas för samma syfte - t.ex. så här.

För något år sedan lanserades Google Local på hemmamarknaden. Google Local hade två sökfält - ungefär som Eniro, Hitta och Local.com har - d.v.s. "Vad?" och "Var?". Det har Google slutat med. Istället pekar http://local.google.com på Google maps.

Inga kommentarer: