Av flera undersökningar att döma använder mellan 10 och 20% av vuxna sin mobil för att komma åt Internetsajter. Det är mycket lägre än vad i alla fall jag trodde den skulle vara för 8 år sedan när jag började som managementkonsult inom medier på Ericsson.
I dagarna har Telia liksom Tele2 släppt flat rate för Internet i mobilen. I juli kommer IPhone till teliabutikerna med 3G (och GPS). Är det nu det släpper? Det tror jag. Om fem år tror jag över hälften av befolkningen använder Internet från sin mobil. Det skapar förutsättningar för att mobil annonsmarknad tar fart på sikt. Med reservation för att annonser i denna personliga kanal måste hitta sina mer personliga former på en liten yta. Men utvecklingen tar nog inte fart här hemma i första hand. I dagarna passeras gränsen då över hälften av jordens belfolkning har en mobiltelefon - 3,3 miljarder personer. Drygt 9 miljoner av dem på vår lilla hemmaplan.
Zepto raises another $350M amid retail upheaval in India
55 minuter sedan
1 kommentar:
Håller med, webben är redo för att bli mobil. Både för att att device-sidan kommit ikapp (BB, Iphone, etc) och eftersom prismodell och bandbredd nu skapar de rätta förutsättningarna.
Skicka en kommentar