En annonsvisning på en tidningssajt kan vara värd allt ifrån något öre upp till kronbelopp. Vad avgör priset?
I många år har jag jobbat mer eller mindre nära säljbolaget Internetsäljarna som är specialiserade på att sälja displayannonser (s.k. banners) på tidningssajter till riksannonsörer och regionala annonsörer - numera framförallt Tidningsnätet. Amerikanska tidningar har nyligen skapat ett liknande paket i QuadrantOne. Jag har genom åren ställt mig frågan om vad som avgör priset. Min erfarenhet säger mig att det inte bara är tillgång och efterfrågan. En aktuell studie från Media Management Center at North-western University i Chicago erbjuder en rejäl genomlysning av mekanismerna på annonsmarknaden på Internet. Studien som publicerades i mars 2009 heter "Online Ad Networks. Disruption – and Opportunity – for Media Businesses". Rapporten är skriven av f.d. tidningsmän med erfarenhet från webbsälj.
På amerikanska marknaden, liksom i Sverige, har marknaden exploderat av nya annonspaket eller "nätverk". Lagret har ökat ännu mer explosionsartat. I rapportens sammanfattning listas vad publishers bör tänka på. Jag tror dessa rader är mycket tänkvärda för svenska tidningsutgivare:
- "Devote staff time and technology investment to tracking and optimizing your advertising revenue and your use of networks;
- Pay more attention to your ad inventory, understanding which ad positions are worth the most and which ones you should sell yourself rather than turn them over to a network;
- Understand your core advertisers – and serve them better than the networks can. You’ll generate higher prices selling ads directly than by relying on networks, and you may have opportunities to help them (and your business) by creating networks of your own;
- Consider partnerships that leverage complementary strengths, such as the Yahoo!-newspaper partnership that promises to generate new revenue for both Yahoo! and the hundreds of participating newspapers."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar