fredag, oktober 16, 2009

SF bioannonserar längst "ner" på nyhetssajten - nytta, nöje och affär -

Förra året koordinerade Citygate ett pilotprojekt med mediebyrån Lystra som förmedlar bioannonsering till många dagstidningar. Projektet gick ut på att möjliggöra interaktiva bioannonser på de lokala nyhetssajterna - vi testade på vk.se och unt.se. En idé vi hade var att lägga annonserna längst ned på sajterna på samma sätt som bioannonser ligger nästan längst bak i tidningen.
Projektet fungerade tydligen rtillräckligt bra för kunden. Sedan nyligen finns lokala bioannonser längst ned på vk.se med lokalt utbud i Umeå med egna banners för ett urval av filmer (antagligen de filmer och salonger som behöver lite extra marknadsföring). I banrarna kan man klicka direkt till "köpa biljett" eller "trailer". Annonserna har samma känsla och manér som man är van att se i tidningen - men dom är alltså klickbara.
Nästa steg är att flytta biljettköpet och trailern till bannern. Man skall inte behöva fara iväg till ett nytt fönster, en annan sajt eller en annan domän. Allt skall kunna göras i bannern på nyhetssajten. Då blir nyhetssajten en potentiell handelsplats för snabb och smidig försäljning av tex eventbiljetter eller prylar.




Inga kommentarer: