söndag, oktober 25, 2009

Outlook 2010 - Sammanfattning av INMA-OPA i Liverpool

Nätverket INMA - International News Marketing Association - arrangerade i slutet på förra veckan sin årliga konferens "Outlook". Denna gång i Liverpool (mer om den staden nedan).
Det är numera en utmaning med konferenser i branschen. Dels sätter konjunkturen och säkert även branschens självpåtagna kris hinder för många att överhuvudtaget komma iväg på en konferens av kostnadsskäl. Citygates uppdrag handlar om utveckling och däri ingår omvärldsbevakning och då är konferenser ett sätt att hålla koll. Men vilken skall man åka på? Jag tvekade länge mellan IFRA Beyond som har varit valet de senaste åren, ICMA Monetizing Classifieds som fokuserar på Citygates prioriterade område, Future of Web Apps som är praktiskt inriktad på webbens möjligheter eller Kelsey Local eller..... . Det finns många att välja emellan. Jag valde en konferens av ganska traditionellt format och innehåll. Min uppfattning är att även om utvecklingen går snabbt ligger möjligheterna i evolutionen, nyanserna och den naturliga förlängningen av våra nuvarande verksamheter. Ytterligare ett skäl till att jag åkte till Liverpool var att jag har blivit invald i styrelsen för INMA Europe, som hade möte i anslutning till konferensen. Det gjorde valet ännu lättare.
Och vad blev behållningen av INMA Outlook 2010?
  • Ca 160 deltagare från över 20 länder lyssnade på talare från huvudsakligen Europeiska mediebolag. Jag blev besviken över att Sara Örvall från Bonniers inte dök upp som lovat.
  • Många föredrag hölls i en variant av pecha kucha (ursprungligen 20 powerpointbilder a 20 sekunder vilket ger ca 7 minuter per insats) vilket fungerade bra. På vårt eget Citygate Forum (nästa gång 13-14 april 2010) har vi ngt liknande som vi kallar hisspitchpanelen som bara ger 5 minuter till föredragshållaren. Hela programmet för INMA finns här.
  • Som på de flesta andra konferenser numera upprepades uppmaningar som "fail fast forward" (misslyckas snabbt framåt). Vad betyder det egentligen? Varför skall man misslyckas.
  • Den nya tyska individualiserade dagstidningen Niiu som skall göra premiär i november presenterades. Anna Serner har skrivit om den på sin blogg. Även så Time Magazine i fredags. Niiu skall vara en prenumererad tidning som byggs upp av innehåll som prenumeranten väljer - som t.ex. urval sidor från andra dagstidningar och RSS-flöden av webbsajter. Konceptet är skapat av två tyska killar i 25-årsåldern. Jag bläddrade i ett exemplar och konstaterade att det inte var något för mig. Men så var det ju inte heller en tidning gjord för mig och inte heller för den målgrupp jag tillhör! Följ Niiu på Twitter. En klokskap som sades i sammanhanget: Unga människor rör sig, flyttar, reser, jobbar hårt i perioder. Det behövs alltså mycket flexibla abonemang.
  • Juan Señor från konsultföretaget Innovation Media Consulting Group höll ett retoriskt välformulerat och engagerat föredrag om hur branschen måste ta sig ur sin depression som skapade starka reaktioner för och emot. Här hördes floskler som att verksamheten måste ha SOUL (själ) - Sensuous (sensuell med känsla), Omnipresent (på olika plattformar), Unique (vara ensam med) och Light (enligt principen "less is more" och att tiden är konkurrenten). Señor visade många exempel på rubriken "Michael Jackson är död". Han menade att en sådan rubrik inte duger. De flesta vet ju redan.
    Fler sköna citat från Señor:
    - Om dagstidningen: The readers "do not want lipstick on a pig".
    - "There are talibans on both sides". D.v.s. både på print- och digitalsidan finns fanatiker som har onda avsikter angående motståndarlägret.
    - "One kitchen - several restaurants". Se multidesken som ett kök och publiceringsplattformar som olika restauranger som köket servar. I pausen efteråt talade jag med en annan konsult som föredrog analogin bilplattformar på vilken man gör olika bilmodeller. Köksanalogin blir fel eftersom allt från samma kök riskerar att smaka likadant, menade han.
    - "Saturday is the new Sunday". Lördag passar bättre för den omfångsmässigt tjockaste tidningen i veckan.
    - "Paper is the premium. Online is the mass medium". Skapa förutsättningar för att kunna ta bra betalt för tidningen. Online är för alla. Haute couture mot pret a porter så att säga.
    - "News web sites do not work". Va? Vänta nu? "News websites does not work because they do not make money". Ok. Han måste mena tillräckligt med pengar antar jag. Här håller jag INTE med.
    - "You can not close open doors. You need to create a new room in the home". Det som är öppet och flödar på kan man inte stoppa. Skapa egna unika kanaler.
    - "Forget when, where, who - thats mass market. Premium-paying wants to know how, why and whats next?". Fokusera på analys och det som journalistik faktiskt går ut på: att beskriva på vilket sätt, varför och vad som kommer att hända nu.
    - "If all do the same thing - no one is thinking". Gå inte i fållor. Tänk fram er egen väg.
    - "Do not create portals - go to where the people (are on Internet) instead".
    - "The future is design oriented".
    Mitt intryck är att Señor framförallt arbetar med nationella medier.
  • Xavier Verellen, chief commercial officer i De Persgroep i Belgien höll ett passionerat föredrag med mycket polemik mot Señor. De Persgroep gjorde i våras den största investeringen i dagspress i Europa hitills i år genom köpet av holländska gruppen PCM som ger ut flera ledande dagstidningar i Holland. Strategin går ut på att kopiera marknadsledare i Europa. Koncernens största nyhetssajt är en kopia av norska vg.net. Koncernens dagstidningar säljs med kreativaformer av promotion som har inspirerats av Daily Mail i UK. Internet och print hålls separat. "Not a single article (from a newspaper) has been published to a site". "No cross-selling - we have different sales teams". Koncernens dagstidningar ökar i upplaga och omsättning trots ekonomisk kris. Man avvaktar med mobilsajter "eftersom det inte finns någon affär i den kanalen". Verellen markerade på flera punkter en annan uppfattning än Señor:
    - "I do not believe in the newspaper as a magazine"
    - "I do believe that news sites works"
    - "People wants the headline - Jackson is dead".
  • INMAs president Earl Wilkinson avslutade, enligt honom själv traditionsenligt, konferensen med en intressant och detaljerad Outlook för 2010. Wilkonson talade om dagstidningars framtid som hybridmedie. Även 2010 blir tungt ekonomiskt - mycket tungt för branschen speciellt i Amerika och nordeuropa. Wilkinson avslutade med en skön analogi. Dagstidningar har genom sekler talat med skogar. På senare år har vi talat med träden. Nu måste vi tala med löven. För löven talar med varandra.
  • Andra föredrag från Liverpool som kan vara vara av intresse:
    - italienska publicister har enats mot Google AdSense i Premium Publishers Network.
    - TUs VD Anna Serner försöker provocera branschen till marknadsorientering genom exempel (som Diesel) från sin gamla bransch, reklambranschen.
    - Sydafrikanske marknadsledaren Junkmail, ursprungligen en sorts gula tidning, har tvingats helt ändra affärsmodell sedan gratissajten Gumtree (som ägs av Ebay) ändrat spelreglerna. Det har gått bra hitills.
    - Daily Mail ökar antal prenumeranter genom hårt arbete. Det funkar alltså. Hårt arbete menar jag.
    - Theo Blanco, marknadschef på UNT, berättade från podiet i en 7-minutare (som fick bli 10 minuter) om nya bilagor med positiv marginal på mellan 20 och 265%. Gratistdiningen 18 minuter har en marginal på 50%. UNT säljer paket där webben står för 25% av kontakterna.
Konferensens informativa blogg finns här på forum4editors.com.
"It aint shit anymore" skulle kunna vara staden Liverpools payoff. Jag hade förväntat mig en grådaskig håla med fotbollshuliganer och möjligen Beatlesnostalgi. Jag hade fel. Här sjuder det av kreativitet, spektakulär arkitektur och varsamt gjorda renoveringar. Liverpool var europeisk kulturhuvudstad 2008. Här finns Tate, havet, muséer, shopping och, bara någon timme norrut, naturlig frid i Lake district. Liverpool är en vinnare. Idag vann Liverpool FC för övrigt på hemmaplan mot Manchester United med 2-0.
Outlook 2011 kommer att arrangeras i polska Krakow ungefär vi den här tiden nästa år.




Inga kommentarer: