Amerikanska CareerBuilder köper Jobbguiden. Pressreleasen hos köparen avslöjar inte priset (men någon kommenterar en artikel om köpet på DI och påstår att köpesumman är 3,2 miljoner kr som utbetalas om vissa mål uppnås - minst 1,2 miljoner kr). CareerBuilder köper samtidigt en jobbsajt i Holland och äger redan sajter i Tyskland och Indien förutom sajterna i USA och Kanada. CareerBuilder grundades 2002 av de amerikanska dagstidningskoncernerna Knight-Ridder (numera McClatchy), Gannett och Tribune och är idag den ledande jobbsajten i USA med 1800 anställda (enligt IDG it24 - kan det stämma?), 21 miljoner unika webbläsare (per månad?) och 1,5 miljoner jobb. CareerBuilder finns på "200 lokala marknader" i USA genom ett 1000-tal partnersajter, bland annat 150 tidningssajter, AOL och MSN. Det är intressant att ta del av CareerBuilders vision, mission och värderingar. Med tidningstraditionen både som ryggsäck och konkurrensfördel krävs en tydlighet i strategin och verksamhetens idé. Deras vision och mission: "We are changing the way companies around the world recruit their most important asset: their people. Our mission is to be the global leader in online recruitment advertising by being an employee-driven, customer-focused organization that provides the best rate of return to our shareholders."
Jobbguiden grundades 2004. VD för Intence Media AB som driver JobbGuiden, är Johan Hjelte. Förutom Hjelte finns ytterligare två ägare. Verksamheten startade med en "jobbsökarbok" med samma namn som sajten (boken kostar 356 kr på Bokus). Jobbguiden.se har 26 anställda och, enligt egen uppgift, ca. 250 000 (unika?) besökare per månad (dom finns inte på KIA-listan, vilket antagligen beror på att trafiken kommer från partnerssajter). I pressreleasen som annonserar affären anger Hjelte köparens avancerade teknik och värderingar som avgörande skäl för affären. DI skriver om affären här och nämner att Jobbguiden omsatte 11,3 miljoner kr med en vinst på 1,1 miljoner senaste räkenskapsåret (brutet till 2006-08-31). På Dagens Media påstår Hjelte att dom är 3:e största jobbsajten i Sverige efter Monster och StepStone. Hjelte menar att Jobbguiden liksom CareerBuilder jobbar med partners och att dom nu vill upprepa vad moderbolaget har lyckats med på sin huvudmarknad, d.v.s. dom har gått om Monster och andra konkurrenter och blivit den största jobbsajten. Bland JobbGuidens partners märks Metro, IDG-sajter och Dinapengar. På Workshopping.com rankas JobbGuiden som den 8:e bästa jobbsajten i landet just nu. Dom som ligger före är:
- Monster (6 262) med amerikanska ägare.
- Eniro JobbSök (29 937 jobb) som djuplänkar till arbetsgivararnas egna rekryteringssajter
- StepStone (6 700 jobb i Sverige)
- Arbetsförmedlingen (32 503 annonser och 41 412 platser)
- Karriärguiden (1078 jobb) - Ägs av Svensk Internetrekrytering som har en fantastisk och kort historia. Noterat på OMX First North. Bolaget omsatte 67,5 miljoner kr och en rörelseresultat på 28,5 miljoner kr förra året.
- Jobb24 - Ägs av Shibsted/Svd/Aftonbladet.
- Jobbporten (19 136 jobb) - Ägs av Sthlm Media Group
- JobbGuiden.
Ingen av dessa ovan finns på KIA-Index!
IDGs it24 skriver också om affären.
Vid köpet företräddes säljarna av Advokatforman Vinge och köparen av Mannheimer Swartling.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar