Jag minns en workshop vid sekelskiftet. Alltså för 7 års sen. Arrangör var Interactive Institute och vi som deltig var akademiker och näringslivsrepresentanter. Vi skulle spekulera i framtidens digitala möjligheter. Ett av scenarierna var personlig transparens genom att, på Internet, publicera ALLA sina aktiviteter och sina geografiska positioner dygnet runt. Det kändes science fiction och någon undrade om människor hade behov av sådan transparens. Nu är vi där.
I dagens DN Kultur finns en stor artikel om hur Plura Jonsson i Eldkvarn, sedan en tid, skriver i en självutlämnande blogg - Svart Blogg. Det handlade egentligen om PR inför gruppens nya CD som släpps i dagarna. Det verkar som om Plura sedan har tänjt gränserna i bloggen och där hamnar både högt och lågt. Fascinerande är att man i ett tidigare inlägg kan läsa om hur Plura uppfattade intervjun med DN och följa vad som hände - från intervjuoffrets perspektiv. I DN finns ingen hänvisning till det här inlägget. Det är synd. Det skulle ju bidra till transparensen.
Ett annan form av transparens bidrar Internetkonsulten Björn Jeffery med. Här kan man följa Björns position på planeten och här kan man följa vad han gör just nu. Björn använder betaversionen av sajten Plazes för positionen och sajten Jaiku för att, via mobilen, kontinuerligt kunna redovisa aktiviteten. På Citygate Forum förespråkade Jeffery den här typen av transparens hos bloggare och journalister. En sorts konsumentupplysning om journalisten verkligen var på plats.
DOJ tells Google to sell Chrome
1 timme sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar