tisdag, april 03, 2007

Ett monster i lite djupare analys

Vilka val har arbetsgivare som väljer att rekrytera på nätet? Att annonsera på svenska Monster är ett alternativ.

Monster är ett "ledande globalt karriärnätverk" med verksamhet i 20 länder som bildades 1994 i USA. Monster finns på NASDAQ. Kursen har pendlat mellan 40 och 60 $ de senaste åren och ligger just nu strax under 50 $. Förra året omsattes 1,1 md $. Rörelsemarginalen var 21%. Bolaget har ca. 5 000 anställda. Här kan man se grundaren Jeff Taylor berätta. Fascinerande är att hitta företagsnamnet OCC när man gräver om Monster. Grundaren till min arbetsgivare Citygate, Hans Fjärem, drev på ett tidigt stadium i mitten på 1990-talet, under sin tid på Riksmedia, jobbsajten OCC Scandinavia som alltså var Monsters första försök i landet (kan man säga).

Det svenska bolaget omsatte 2005 (enligt årsredovisning) 65 miljoner kr (jmf med 55 m kr 2004 och 48 m kr 2003) och hade 62 anställda (varav 25 kvinnor). Största kostnadsposterna var 35 miljoner i personalkostnader och 40 miljoner i övrige externa kostnader (jag gissar att posten domineras av marknadsföring). Röresleresultatet 2005 var -7,2 miljoner kr (jmf - 167 000 kr 2004 och - 78 000 kr 2003). Under 2005 bytte sajten namn från Jobline till Monster. Monsters svenska huvudkontor finns i Värtahamnen i Stockholm.

Svenska Monster erbjuder att köpa paket, köpa enskilda platsannonser eller köpa sökningar i deras CV-databas undre en viss tid. Det finns mängd- och prova-på-rabatter.

Alla produkter listas här.
- Annonspaket kan köpas för 5 900 kr (för 1 annons) till 2 360 kr (för upp till 99 annonser - paketen namnges brons till guld, platina och VIP). Annonsen läggs (självklart) in direkt på nätet och arbetsgivaren betalar via kort eller faktura. Annonsen ligger ute i 60 dagar på Monster.se som sägs ha 333 000 unika besökare per månad. Mot extrakostnad kan man köpa "ökad räckvidd", dvs fler kategorier och regioner. Det finns möjlighet att köpa "custom jobb template" - dvs mallar för platsannonsen som syns mer.
- Att söka i databasen kostar 6 400 kr för sökning under 2 veckor. Ett årsavtal för sökning i svenska databasen kostar 69 900 kr. I databasen finns 500 000 cv:s.
- Profiilering, d.v.s. banners och fasta placeringar, kan köpas i olika former - t.ex. Company of the weeek, veckans arbetsgivare, large och small logolinks och fast placering.
- Rekryteringsverktyg erbjuds. "Monster Office hr" ingår när man köper platsannons eller cv-sökning. Inne i verktyget hanteraw rekryteringarna. Här samlas platsannonser, ansökningar från kandidater, cv:s och härifrån kan kandidatkommunikation ske. Det går att specificera publiceringskriterier såsom arbetslivserfarenhet, utbildningsnivå, placering av tjänsten och typ av tjänst. När ansökningarna kommer in i verktyget rangordnas de efter hur väl de matchar kraven som har specificerats. Ansökningar som matchar bäst hamnar högst upp på listan. Listan har funktioner som gradering, sortering och noteringar. Det går att använda urvalsfrågor genom att skapa online frågeformulär som kandidaterna besvarar när de ansöker. Kandidaterna får poängvärden som presenteras i listan över inkomna ansökningar. Det finns ett arkiv med brev – t.ex. bekräftelse, information om rekryteringsprocessen och 'nej-tack brev'. 'Tack för din ansökan' kan skickas automatiskt till de som ansökt. Genom automatiska fält kan brev personifieras så att t.ex. kandidatens namn, tjänsten och rekryterarens namn visas i breven. I en plustjänst erbjuds att flera personer kan hantera varandras rekryteringar och platsannonser. Man kan lägga till externa dokument och kandidater som har ansökt utanför systemet – t.ex. per e-post. I plustjänsten ingår också att det går att sortera inkomna ansökningar oavsett vilken tjänst de sökt (för att leta fram kandidater som vill veta vart de ligger i rekryteringsprocessen).
- Tilläggstjänster är:
> cv-matchning som utgår från en kravprofil. Sökningen sparas i rekryteringverktyget.
> e-postutskick till cv-träfflista. Platsannonsen skickas till lämpliga kandidater.
> hjälp från rekryteringskonsult i olika engagemangsnivåer som t.ex. färdig kandidatlista.
> utbildningar - small and large.
> platsannonsen på egen sajt
> egen kompetens- och cv-databas.

Exempel på paketerbjudanden är t.ex:
- 1 platsannons och 2 veckors sökning i cv-databas: 7 840 kr (36% rabatt)
- samma som ovan plus veckans arbetsgivare med direktlänk: 9 900 kr (50% rabatt)
- 5 platsannonser, 1 månads sökning i cv-databas, 5 riktade banners: 24 900 kr (52% rabatt).

Just nu ligger 6 262 lediga jobb ute på Monster. Om vi räknar grovt på ett jämnt antal annonser under året, att varje jobb är en annons och att annonser ligger ute i 60 dagar och en snittintäkt på 2 000 kr ger detta 75 miljoner kr. Då har jag inte räknat med tilläggstjänster och cv-sökningar. Mycket grovt alltså.

Inga kommentarer: