torsdag, april 05, 2007

Vad frekvens säger om sajten

På KIA-Index är det intressant att jämföra sidfrekvens och besöksfrekvens.

Topp i sidfrekvens=sidvisningar/besök (vecka 13 2007):
1) Playahead 80
2) Bilddagboken och Apberget.se 66
3) Kamrat.com 51
4) Snyggast 46
5) Nattstad.se 43
6) E-kontakt.se och Snuttis.se 34
7) Bytbil.com 29
8) Familjeliv.se 28
9) Blocket och Tresexti.se 25
10) Garaget.org 23
Slutsats: communities drar mest sidexponeringar. Sidexponeringar=antal möjliga annonsexponeringar=störst lager att erbjuda annonsörer i kombination bra träff i målgrupper (t.ex. föräldrar, bilälskare, ungdomar). Tio av dessa 12 är communities med registrering - dvs information om sidoexponeringarna finns registrerade på individer. Å andra sidan kan man fråga sig hur länge community-deltagare accepterar att sajtägaren tar annonsintäkter på innehåll som deltagarna skapat - på "mina sidor". Hur vanligt är det att communitys delar annonsintäkter med deltagarna?

Topplistan för antalet sidexponeringar vecka 13 (enkel att komma åt på KIA-Index gm att klicka på spaltrubriken):
1 Blocket
2 Playahead
3 Bilddagboken
4 MSN
5 Spray
6 Kamrat
7 Apberget
8 Eniro
9 Snyggast
10 Nattstad
Dessa aktörer har de största lagren av potentiella annonsplatser. Sex av dessa 10 är tydliga communities. Även Spray och MSN har communities integrerade.

Sammma övning när det gäller besöksfrekvens.
Topp i besöksfrekvens=besök/unik webbläsare (vecka 13 2007):
1) Telia Startsidan 7
2) Betapet.se 7
2) Apberget.se 6
3) Leta 6
4) MSN 5
5) Playahead 5

En topplista på besök är mycket lik topplistan för unika webbläsare.

Några ytterligare reflektioner:
- Communities är intressant för sökordsmarknadsföring (Google m.fl.) med sina potentiella annonslager och för målgruppsorienterad annonsering.
- Communities kan ha mer information om publiken, att erbjuda sinaa annonsköpare, än andra.
- Apberget finns i toppen på båda listorna - besökarma kommer ofta och ser på många sidor. Spännande att se vad VK kan göra med konceptet när dom sprider det över landet! En utmaning - men med goda förutsättningar.
- Leta och Startsidan var överraskningar när det gäller besöksfrekvens.
- En gissning: att vara startsida är avgörande för topplistan i uika webbläsare. Men listorna ovan styrs mer av beteenden.

Reservation: Jag kan ha missat ngn på listorna - det är en grov sammanställning.

Inga kommentarer: